Menu

Imec - rebranding

Uitdaging

Imec is de high tech trots van België. Alle grote internationale fabrikanten in consumer electronics, waaronder Samsung, Intel, Sony en Huawei, werken samen met imec voor hun producten van de toekomst.

“imec is het enige Belgisch bedrijf dat een plaats verdient in Silicon Valley.” Peter Hinssen

De laatste 10 jaar heeft imec zijn onderzoek verder uitgebreid. Imec gebruikt zijn kennis van chiptechnologie voor toepassingen met een maatschappelijke impact. Met onderzoek in domeinen die een directe meerwaarde hebben in het leven van mensen.

Door de samensmelting met iMinds gaat imec nog een stap verder en is het een wereldspeler die totaaloplossingen biedt waarbij nanotechnologie gecombineerd wordt met software oplossingen.
Salvo werd gecontacteerd om het getransformeerde imec te vertalen naar een nieuwe visuele identiteit.

Inzicht & strategisch design

Twee shifts
Salvo detecteerde twee shifts die het Imec logo moest uitdragen, een rationele en een emotionele.

De rationele shift
Om het contact tussen merk en stakeholders intenser en zuiverder te maken, elimineren we zoveel mogelijk ruis, waardoor het merk dichter bij de mensen staat. Het weglaten van de wavers uit het oude logo getuigt van deze uitzuivering. Mensen begrijpen niet wat wavers zijn, het is een ver van hun bed show, informatie die niet thuishoort in eerste lijn communicatie.

De emotionele shift
Consumenten willen begrepen worden door een merk en een merk wil door haar stakeholders begrepen worden. Niet enkel de inhoud van de woorden is daarbij belangrijk, ook de vorm. Zachte, ronde vormen zijn menselijker en scheppen meer vertrouwen. Vandaar dat we, in de gecreëerde typografie, de hoeken van de lettertekens subtiel hebben afgerond.

Het merk voelbaar maken
De vertaling van een strategische in een visuele identiteit is zoeken naar visuele vondsten die inhoud voelbaar kunnen maken. We gebruikten hiervoor twee visuele ingrepen.

Systeemincongruentie
Het puntje van de i ligt op een onconventionele en opmerkelijke plek. Incongruentie zorgt voor extra aandacht. Inhoudelijk geeft het de manier van denken van imec weer om tot innovatieve, niet voor de hand liggende, oplossingen te komen. 

Modulair denken
Het logo is bedacht rond het elementair deeltje i, dat ook de bouwblokken vormt van de m.
Het illustreert imec’s manier van werken: vanuit een elementair niveau naar de zaken kijken en daaruit een geheel opbouwen dat nieuwe betekenis geeft en meer is dan de initiële optelsom van deeltjes.

Resultaat

De hernieuwde ambitie van imec is vertaald in een visuele stijl die imec’s geloof uitstraalt in een maakbare toekomst, waar iedereen beter van wordt. ‘Imec, embracing a better life’

Het toepassingsgebied van de visuele vondsten reikt verder dan het logo. Het rolt de loper uit naar een doorgedreven, consistente visuele merkbeleving in alle merkuitingen en submerken van imec.
Website designed by Uncompressed Website made by MINSKY