Menu

Salvo geeft strategie van KMSKA vorm.

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen sloot in 2012 de deuren voor een renovatie ter waarde van 55 miljoen euro. De ambitie is groot. Het KMSKA wil het museale referentiepunt van Vlaanderen worden. Daarvoor moest niet alleen het gebouw vernieuwen. Ook het museum als merk was aan restauratie toe.

Het KMSKA schreef een internationale strategische brandingcompetitie uit die door Salvo werd gewonnen. Onze opdracht was duidelijk: het museum vernieuwen aan de hand van een duidelijke merkstrategie. 
Ons traject begon met een grondig onderzoek van het museum. Hiervoor voerden we kwalitatieve en kwantitatieve studies uit en zijn we in dialoog getreden met een zeer uiteenlopend scala aan toonaangevende individuen uit de kunst- en cultuursector. We gebruikten onze inzichten in een serie van doorgedreven workshops, waarbij we, samen met het interne team, elk facet van het merk en de museumbeleving onder de loep namen. De strategie bestond uit een merkpositionering, het bepalen van de doelstellingen, het creëren van een merkidentiteit en een analyse naar hoe de museumbelevenis an sich geïnnoveerd kan worden. 
Het eindresultaat van het brandingtraject is een breed gedragen identiteit voor een modern oud museum. Dit bestaat uit een merkpersoonlijkheid en narratief waarmee het museum zijn vernieuwde positionering én belevenis kan uitdragen. Bijkomende aandacht ging naar merkextenties zoals shop en restaurant. 

Om het resultaat te bekijken en te ervaren is het wachten tot 2019. Dan opent het nieuwe museum officieel de deuren.
Voor hun medewerking en inzichten bedanken wij de volgende personen:
  • Anja Stas - marketingdirecteur ZOO Antwerpen
  • Ann De Bie - journaliste
  • Chantal Patyn - nethoofd Klara
  • Faroek Özgünes - presentator en journalist VTM
  • Helmut Lotti - muzikant
  • Luc Tuymans - kunstenaar
  • Marina Lauwerys - afdelingshoofd Departement Cultuur, Jeugd, Sport & Media
  • Michiel Beers - co-founder Tomorrowland



     
  • Mourad Bekour - bezieler van Nuff Said
  • ​Peter Marnef - leerkracht​
  • Piet Bevernage - secretary general en board member Ackermans & Van Haaren
  • Rachid Atia - minderhedenforum
  • Stijn Vandevoorde - StuBru presentator
  • Sven Mastbooms - trendwatcher
  • Thierry Geerts - ceo Google Belgium
  • Thomas Vanderveken - presentator en muzikant
  • Tom Barman - muzikant
  • Tom Lanoye - schrijver
Website designed by Uncompressed Website made by MINSKY